Blog in conservare. M-am mutat la KISHINIOV.

Câteva gânduri pentru bezbojnicii porniţi împotriva preoţilor şi Bisericii

Jonathan Swift, el însuşi preot, a lăsat în urmă câteva cugetări cât se poate de nimerite pentru bezbojnicii furioşi din zilele noastre. Când le citesc îmi răsar în faţă Cristian Tudor Popescu, Remus Cernea şi alţi câţiva bezbojnici mai mult sau mai puţin anonimi porniţi împotriva creştinilor şi a Bisericii Ortodoxe Române. Iată ce spunea Jonathan Swift:

Râvna violentă pentru adevăr izvorăşte, în nouăzeci şi nouă la sută din cazuri, din neobrăzare, ambiţie sau trufie.

Lipsa credinţei este un defect ce s-ar cuveni ascuns, în cazul când nu poate fi remediat.

Gentilomii plini de fineţe ce-şi bat gura zeflemisitori împotriva preoţilor, ar trebui, cred eu, să-şi facă o datorie de onoare din a primi ei înşişi sfânta hirotonisire spre a ne putea da pilde mai bune.

În ceea ce priveşte răspunsurile pe care ar trebui să le daţi netoţilor care tratează o chestiune iraţională folosind exclusiv unelte raţionale vi-l recomand tot pe Jonathan Swift şi metoda sa preferată, ironia. Aici puteţi citi pamfletul său „An Argument against Abolishing Christianity” scris în 1708. Veţi vedea că argumentele bezbojnicilor au rămas aceleaşi de 300 de ani.

Jonathan Swift Charles Jervas

Jonathan Swift, sursa foto: Wikipedia

Blog in conservare. M-am mutat la KISHINIOV.

31 de păreri la “Câteva gânduri pentru bezbojnicii porniţi împotriva preoţilor şi Bisericii

    1. MMP

      Când vom merge la Biserică și ne implicăm în viața Parohiei de care aparținem. De pe margine…

  1. dragos

    nu cred ca nimeni de bun simt are ceva impotriva ideii de religie, ci a ideii de institutionalizare a acesteia. mai mult, toata lumea (de la un anumit nivel al iq-ului incolo) este de acord cu libertatea credintei, insa nimeni (din acelasi grup de persoane) nu este de acord cu impunerea ei. concret: n-am nimic cu adeptii cultului ortodox, incep sa am atunci cand mi-l baga in ochi ca fiind unicul adevar si incearca sa mi-l impuna (religie in calsa intai de scoala, catedrale construite din banii publici etc.)

    1. MMP

      „nu cred ca nimeni de bun simt are ceva impotriva ideii de religie, ci a ideii de institutionalizare a acesteia” – ce inseamna „institutionalizare” a religiei. O comunitate de credinciosi cum ar trebui sa se organizeze? Cum ar trebui sa urmeze ceea ce a lasat Mantuitorul? Cand El a spus: „pe aceasta piatra vei construi Biserica Mea”, cam cum ar trebui sa intrepretam asta fara a „institutionaliza” religia?

      „n-am nimic cu adeptii cultului ortodox, incep sa am atunci cand mi-l baga in ochi ca fiind unicul adevar” – orice credinta sustine ca NUMAI EA este cea adevarata. Altfel, n-ar mai avea rost. Nu inteleg „cum vi-l baga in ochi”: va poate obliga cineva sa credeti?!

      „incearca sa mi-l impuna (religie in calsa intai de scoala, catedrale construite din banii publici etc.)” – Se pare ca dvs va contraziceti singur. Pai intr-o comunitate in care majoritatea vrea sa fie predata religia la scoala( vedeti sondajele), nu mai functioneaza regula majoritatii? Apropo, nu va obliga nimeni sa va tineti copilul la ora de religie. Se rezolva cu o cerere. Asa mai rar, „impunere”.

      Acelasi lucru si Catedrala. Daca majoritatea o vrea, daca majoritatea o plateste PRIN CONTRIBUTII DIRECTE( majoritatea), se respecta regulile democratiei. Banuiesc ca nu ati facut vreo donatie pentru constructie. As vrea sa-mi faceti un calcul cam cat va ia statul din venit si-l directioneaza spre Catedrala. Dar serios. Multumesc anticipat.

      Ce mai seamana „impunerile” ortodocsilor cu felul in care s-a impus colectivizarea, de exemplu…

  2. mihai

    ai si n-ai dreptate. Eu mi-am petrecut copilaria citind Biblia, istoria religiilor a lui Eliade citesc si acum carti religioase in mare parte ortodoxe. Provin dintr-o familie de greco catoloci, eu cu fratemio suntem prima generatie de ortodocsi.
    Dar, desi am avut educatia asta religioasa de mic, resping cu tarie practicarea religiei in forma general acceptata in Romania. Pe langa faptul ca , dupa mine, e si puternic anticrestina are si un caracter medieval si neadaptat nevoilor spirituaale ale lui 2013.
    Nu mai merg la biserica de foarte multi ani, in general ma feresc de preoti si alti slujitori ai Domnului.
    Eu cred ca si din cauza neadaptarii la realitate apare si ura asta fata de preoti si biserica. Biserica n-ar trebui sa primeasca bani de la stat de niciun fel, sa nu aiba scutiri de taxe pe profit, actele de binefacere sa se faca din visteria proprie nu din donatiile credinciosilor si in general sa exista mult mai mult dialog si deschidere pentru comunicare, atat cu comunitatea cat si la nivel national astfel incat sa se estompeze diferentele astea dintre ce se predica si ce se executa.
    Dar normal ca asta nu se va intampla…

    1. MMP

      Va reamintesc ca statul a luat cu forta Biserica sub aripa sa. Statul sa dea inapoi ce-a luat prin „secularizare” si mai discutam. Dar statul vrea sa controleze Biserica. Ganditi-va doar ca statul se judeca cu Manastirea Putna, lasata de Stefan cel Mare obstii pentru a lua pamantul. Si mai sunt sute de cazuri in care statul nu a retrocedat ce a confiscat dupa 1945.

      Pe de alta parte, izolarea dvs de comunitatea crestina va face sa spuneti ca Biserica nu ar trebui sa mai accepte donatii ale enoriasilor. Pai suntem toti o comunitate, nu o parte „Biserica” prin care dvs intelegeti preotii si ierarhii si restul. Apropo: „Iisus Hristos este Acelasi, ieri si azi si in veac „

    2. cora

      La „secularizare” au fost eliberați și robii (sclavii) care munceau prin mănăstiri, adică țiganii. Dacă tot vrea biserica să ia înapoi ce i-a luat statul să îi ia și pe țigani și să îi facă din nou robi, să aibă cine le munci pe degeaba moșiile

  3. ala

    @mmp:
    „majoritatea vrea sa fie predata religia la scoala”
    Majoritatii nu-i pasa. In cel mai bun caz la religie se freaca menta si toata clasa are 10. In cel mai rau caz vei avea un profesor care sustine ca Romania a luat-o pe coaja in WW2 pentru ca a schimbat calendarul Iulian cu cel Gregorian.Sau ca dacii au fondat Roma. Adica distractie maxima pt elevii mai rasariti.

  4. finch

    „Lipsa credinţei este un defect ce s-ar cuveni ascuns, în cazul când nu poate fi remediat.”

    Asta e din putul gandirii unui om cu simtul umorului din plin. Pacat ca unii chiar pot lua aceasta gluma in serios.

  5. vali

    domnita ala (bala portocala), inteleg ca va stau dacii in gat, dar fara dacii astia salbatici care sareau din copac in copac dumneata nu aveai astazi nici istorie si nici patrie, doar praf si pulbere. Si nici din cine sa te tragi nu aveai, fiindca romanii aceia(coloni) care crezi ca iti sunt tataici si-au luat catrafusele dupa 271 si au descalecat aproape toti la sud de Dunare unde au fondat Transdierna, Transalba, Transdrobeta etc. Doar Sucidava nu este pomenita in sud. Este adevarat ca nu e bine sa stai tepenog si incruntat, dar acei „salbatici” au luptat un veac si jumatate ca sa-si vada tara libera. Iar noi drept rasplata le-am asezat calaul chiar in fata Muzeului de Istorie al Românilor. Halal sa ne fie. Mie nu-mi vine sa rad, Caragiale credea ca vom plange – teama imi e ca maine nu va mai avea nici cine sa rada, nici cine sa planga.

    Cat priveste tableta … MMP a pus punctul pe „I”.

    De-atata toleranta o sa ne manance cainii intr-o zi, fiindca toleranta fara socoteala, adica prosteasca, este primul pas spre renuntarea la tot.

  6. dragos

    credeam c-am fost mai subtil de-atat. vorbim de nuante aici.
    ca institutie, biserica a capatat puteri imense de care a profitat si profita in continuare. aici nu exista nici un fel de negare. biserica a avut si are in continuare o influenta foarte mare asupra masei populare, iar acest lucru nu poate ramane nepolarizat si nevalorificat. decat o astfel de institutie, mai bine lipsa.
    daca vrei sa il inveti pe copil religie (vorbim de scoala, da?), ii prezinti in mod egal toate religiile si asta nu la 7 ani, ci pe la liceu incolo. vrei sa-ti aperi ortodoxismul? nici o problema, insa nu la scoala. la scoala copilul trebuie sa fie informat corect si echidistant, nu tre’ sa fiu eu atent la fiecare materie si sa-l ‘retrag’ strategic. daca vreau sa-i impun materiile mele, nu-l mai trimit la scoala, il invat direct acasa. poate vreau sa invete religie, insa poate nu doresc ca ortodoxia sa-i fie prezentata ca singura si unica religie.

    1. MMP

      Deci scoala nu ar trebui sa reflecte realitatea tarii? Ar trebui sa renuntam la tot ce e specific acestor locuri in numele „obiectivatii”? Daca noi, ca parinti, decidem ca vrem ca la scoala sa se predea ortodoxia ca unic adevar, de ce sa n-o facem?

      „ca institutie, biserica a capatat puteri imense de care a profitat si profita in continuare. aici nu exista nici un fel de negare. biserica a avut si are in continuare o influenta foarte mare asupra masei populare, iar acest lucru nu poate ramane nepolarizat si nevalorificat. decat o astfel de institutie, mai bine lipsa.”- va repet intrebarea: noi ca si comunitate de destin, crestin-ortodocsii, cum ar trebui sa existam organizati? Si nu ma luati cu „nuante”. Va deranjeaza ca traiti intr-o majoritate crestin-ortodoxa? Nu numai Biserica are o influenta asupra „masei populare”, ci si scoala, politia, mass-media…Dupa logica dvs, ar trebui sa dispara toate aceste institutii?! Ce solutii propuneti: sa traim izolati, in triburi? Sau cum?

      De fapt, aceste elucubratii tradeaza antipatia pentru credinta: nu va deranjeaza alte institutii care influenteaza massele, ci doar Biserica. Curat, murdar!

  7. dex

    am si eu o intrebare: care e antonimul lui ‘bezbojnic’? ‘bigot’, nu? sau ‘habotnic’?

  8. dex

    la citatele din swift, as raspunde cu creanga (din popa duhu): „parintele Isaia, în loc sa umble mortis, ca alti popi, dupa cersitorit, luînd si de pe viu si de pe mort, sa aiba cu ce se împopotona, el, dimpotriva, zicea ca este de alta parere, si anume: „Decît sa dai de pomana la calici sîmbata, mai bine ceva de baut mahmurilor, marta”…”. si cu preda (din morometii): „Si da-ne noua, Doamne, cat mai multe leturghii si colive si adu cat mai multe proaste la biserica! Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh pe ma-sa de popa cu preoteasa lui si cu tot comitetul lui bisericesc!”

  9. ion

    In general, oamenii sint platiti pentru ce fac. Cand un chelner ma seveste bine, mancarea e bine facuta, las bacsis la restaurant cu placere. Pentru ca oamenii aia merita, isi fac bine meseria.
    Bun.
    Care este meseria preotilor? Eu cred ca meseria lor este sa ajute credinciosii si, mai ales, necredinciosii sa parcurga calea stramta spre mantuire. Fac asta?
    De multe ori a venit in casa la mine preoti sa cante si sa ceara bani pentru asta. Dar sa vina si sa ma intrebe: nea Ioane, ce mai faci tu? Cum o mai duci? nu a venit nici un preot.
    Nu sint de acord sa dau bani preotilor pentru cum canta, ca nu merita.
    Si, ca sa fie necazul meu si mai mare, statul ma obliga sa le dau bani ( preotii sint bugetari ). Pai e corect?

  10. profudereligie

    Nu cumva bezbojnicii amintiţi sunt împotriva statului, laic şi secular în declaraţii dar partizan al Bisericii Ortodoxe Române, şi nu împotriva cultului şi a credincioşilor lui? Apelul la majoritate (noi, majoritatea, vrem religie confesională în şcoală; noi, majoritatea, vrem ca statul să subvenţioneze catedrala noastră) sună ca violul în grup: dacă noi, cei 98, suntem bărbaţi şi sunt doar două femei, ce contează dorinţa lor…
    Lipsa credinţei oarbe este dovadă de raţiune, a cere dovezi pentru ideile religioase denotă responsabilitate pentru informaţia corectă şi nu atac furibund.
    Faptul că cineva este ironic nu presupune că poziţia sa este corectă ci doar că are umor.
    Ca să nu mai vorbim de dreptul copiilor de a fi informaţi corect, lucru ce nu se întâmplă în scoala ortodox-colaboraţionistă din România.

    1. livake

      Da, NOI, MAJORITATEA dorim sa nu mai platim taxe si impozite, sa nu mai avem popi hrapareti, sa avem scoli cu profi bine platiti si bine pregatiti, spitale dotate si cu personal bine pregatit si platit, etc. Si n-avem. In schimb avem popi platiti SI de la buget SI de la taxele de pomenit, botez, etc (mai nou, popii au tarife pt orice) astea neimpozabile…

      Chiar, Ioan Botezatorul cit i-a cerut lui Iisus pe botez? Cam atit sa ia si popii.

  11. Mihai Frincu

    Eh, bune-s gandurile pioase, si slavit lucru e sa ridici glas intru apararea sfintei si napastuitei biserici, atat de greu incercata in aste vremi de restriste. Da’ vezi ca omu’ saracu’ are si copii, si cand se uita ca n-are unde sa-i dea la gradinita, ca nu-s locuri, ca scolile-s vai de tavanul si dusumelele lor, parca ii mai slabeste cea credinta. Si cand i se mai imbolnavesc cei prunci si-i poarta prin spitale cu bani grei, ca bugetul saracu’ e anemic, parca i se strange inima. Si cand sta saracu bezbojnic, cum cu duiosie il alinti, si socoteste ca dupa Revolutie s-au ctitorit aproape 5000 de biserici, adica asa, cam la vreo 200 pe an, toate-toate cu bani de la buget, eh, parca nu-s toate cele asa de bune.
    Da’ de, asa-i omul, slab de fire si carcotas. S-a obisnuit cu binele si are pretentii, sa-i fie educat copilul la scoala, nu de preoti, si vindecat cu medicamente, nu cu cetiri din sfintele carti. Rea lume, domnule ! Bezbojnici, nu alta !

    1. MMP

      ” Si cand sta saracu bezbojnic, cum cu duiosie il alinti, si socoteste ca dupa Revolutie s-au ctitorit aproape 5000 de biserici, adica asa, cam la vreo 200 pe an, toate-toate cu bani de la buget, eh, parca nu-s toate cele asa de bune.” – asta e o afirmatie absolut aiuritoare, fara niciun suport. Nu a existat si nu exista un proiect „national” de constructie de Biserici. Toate au fost construite de COMUNITATILE LOCALE. Ce va deranjeaza: ca noi la Valea Sadului ne-am facu Biserica? Ti-am cerut matale ceva? Faceti un efort: luati Bisericile nou-construite si vedeti ca scrie cine sunt cei care le-au platit. O sa aveti un soc…

      ” S-a obisnuit cu binele si are pretentii, sa-i fie educat copilul la scoala, nu de preoti, si vindecat cu medicamente, nu cu cetiri din sfintele carti. Rea lume, domnule ! Bezbojnici, nu alta !” – pai vedeti, dvs si noi, crestinii, avem alta definitie a Binelui. Eu nu am incredere intr-o scoala in care se face sex in toalete si pornografia este prezentata ca normalitate. Eu NU vreau sa ajung la medici si prefer sa ma „tratez” in Hristos. Definitia dvs a „binelui” este sinonima cu definitia comunista. De unde si numele de bezbojnic.

    2. Mihai Frincu

      Aidi bre, ca sarim parleazul in tarlaua fratiorilor sovietici, si nu-i crestineste. Daca eu definesc binele ca insemnand, intre altele, educatie si medicina moderne (pe care statul laic trebuie sa le finanteze), inseamna ca-s comunist ??? Cred ca si daca cer asfalt, tot comunist ma chem, ca dac-as fi crestin as avea credinta si-as merge pe ape 🙂 Eu pe langa mine n-am scoli generale cu sex in toalete, si nici gradinite, asa ca nu ma bag in discutii de-astea serioase.
      Vrajeala cu comunitatile locale o fi intr-un fel valabila la Valea Sadului, dar in municipii si alte orase mai rasarite nu-i intreaba nimeni pe cetateni daca-si mai doresc au ba inca o biserica din banii lor, pe langa alea cinspe pe care le mai au deja. Si nu e nimic aiuritor daca va spun ca in bugetul centralizat este prevazut un capitol de cheltuieli destinat cultelor, in afara de salariile „personalului” aferent. E o realitate: se aloca bani, si nu putini, bisericilor din Romania (nu doar celei ortodoxe, evident), si nimeni nu mai intreaba apoi cum se cheltuiesc acesti bani.

    3. dragos

      doar o singura remarca: daca tu iti doresti ca al tau copil sa fie crestin numai pentru simplul motiv ca tu esti, cre’ ca ar trebui sa te gandesti bine de tot. cu alte cuvinte, tu vrei sa impui, daca poti, in numele unei credinte, o anumita viziune asupra vietii propriului tau copil, refuzandu-i posibilitatea sa aleaga, fie si macar o alta religie, pe care, daca ar studia-o, s-ar regasi poate mai bine in ea. cam trist, as zice.

    1. george damian Autor articol

      E greu, dar până acum am avut parte de comentarii cât de cât normale. Nu că aş avea vreo reţinere să arunc nervoşii la spam.

  12. Fratele Andryusha

    Eu nu mă mai duc la biserică pentru că odată, la slujbă, unul din cor a luat o notă falsă. Mi-am zis: „Dom’le, eu, pe banii mei, să suport note false? Niciodată!”

  13. Gigi

    preotii si biserica pe de o parte si crestinismul pe de alta sunt doua lucruri diferite

  14. andrei

    Noul Testament reflecta ceea ce gandea Biserica primului secol. A fost scris IN Biserica, de membrii Bisericii, verificata de ei. Biserica si atunci avea preoti, episcopi, slujbe, etc. Cu alte cuvinte nu poti spune / CRESTINISMUL (Biblia) sau BISERICA pt ca e ca si cum ai spune actul de proprietate al apartamentului sau apartamentul. A nu se intelege ca Biserica este doar cea de zid, in urma comparatiei, analizati ideea.
    Biserica este forma sub care a aparut crestinismul (cititi in Biblie) si in care a fost scrisa Biblia.
    Aspectul institutional este necesar pt ca traim intr-o lume concreta, fara el fiecare ar face ce ar vrea, tre sa existe niste norme.

  15. enzo

    E la moda acuma sa te iei de Biserica. Din pacate oficialii Bisericii nu par sa se descurce prea bine in acest schimb de replici. Parerea mea personala este ca nu ar strica putina mai multa smerenie din parte clericilor ca sa nu zic mai mult. 🙂
    Este evident campanie cu tinta pentru ca momentan nu se leaga nimeni de restul cultelor.

  16. livake

    Cum spunea cineva mai sus, cind popii or sa faca ei intii ce zic, atunci sa spuna biserica ca e in slujba enoriasilor. Pina atunci se pare ca enoriasii sint in slujba bisericii. Si nu vor sa se epureze, nu, se apara unii pe altii.

Comentariile nu sunt permise.