Blog in conservare. M-am mutat la KISHINIOV.

Cum trec ziariştii din print în online

Pe vremuri, un ziar nu putea fi condus fără să cunoşti cuvinte de genul zincografie, zeţar, şpalt, BT, coloncifru etc. În ziua de azi foarte mulţi încearcă să facă presă online fără să ştie ce înseamnă cuvinte sau acronime de genul http, www, trackback, ping, viral, web 2.0, meta keywords, meta description, indexare, baza de date dinamică etc. Oamenii nu cunosc semnificaţia acestor cuvinte şi nu ştiu cum să creeze un ansamblu coerent din toate acestea care să le asigure succesul în online. Domeniul .ro geme de pagini de ştiri – şi totuşi românii sunt mai manipulaţi şi mai dezinformaţi ca niciodată. Domenii ca www.zoso.ro sau www.piticu.ro au mult mai multă influenţă decât majoritatea paginilor de ştiri.

La aproape o lună de la lansare domeniul news.corect.com înregistrează o medie de 1.500 de vizitatori unici pe zi şi undeva la 7.000 de vizitatori unici pe săptămână. Orlando Nicoară a lansat o discuţie despre intenţia lui Sorin Roşca Stănescu de a scoate 1 milion de euro din publicitate în anul 2011. Nimeni dintre cei care şi-au exprimat opinia pe blogul lui Orlando Nicoară nu a arătat încredere în această perspectivă. Au mai fost şi alte opinii cu privire la pagina news.corect.com – şi foarte puţine au fost laudative. Cineva făcea la un moment dat un calcul – pagina lui Roşca Stănescu are nevoie de 50.000 de vizitatori unici pe zi pentru a se apropia teoretic de cifra profitului anunţat (chiar dacă va avea vizitatorii aceştia, tot nu va avea destulă reclamă la dispoziţie pe piaţă pentru a atinge încasările preconizate). Iar dacă după o lună de la lansare (şi vreo două luni de lucru „în gol”) news.corect.com s-a blocat la o medie de 1.500 de unici pe zi înseamnă că mai este mult de muncă până la o medie de 50.000 de unici pe zi pentru anul 2011. Despre proiectul books.corect.com (aflat pe la 700 de unici pe zi şi 4000 de unici pe săptămână) nu sunt prea multe de spus: de ce aş da 10 RON pe o carte de aici (majoritatea titlurilor fiind foarte slabe…) când Polirom dă cărţi electronice pe gratis (aici)?!? Asta ca să nu vorbesc de DC++ sau alte sute de metode de a-ţi alcătui o bibliotecă de cărţi electronice…

Una peste alta, foştii ziarişti de print dovedesc că nu se prea pot adapta la online. Ziarele din România au ajuns în ultimii ani simple mijloace de propagandă. De multă vreme nu mai există la Bucureşti presă liberă. Inflaţia de ziare a fost o reflecţie a diversităţii de interese politice, nu o expresie a unei pieţe în expansiune. Când finanţatorii s-au trezit cu resursele subţiate (din cauze politice sau economice) au renunţat la ediţiile tipărite. Anul 2009 a fost ultimul an de „presă clasică” – efortul mediatic de impunere a lui Mircea Geoană a eşuat şi atunci s-a produs şi crahul presei româneşti. Ziarele au dispărut pur şi simplu de pe piaţă. Ce ziare mai există acum? Tabloide şi câteva titluri care au în spate câte un trust masiv. În plus, pe români nu-i mai interesează politica, s-au săturat pur şi simplu…

Mediul online ar trebui să fie visul oricărui redactor şef. Aici poate fi cuantificat orice, ştii în orice moment de unde a venit cititorul, cât a stat pe pagină, unde a plecat mai departe. În mod paradoxal, acest lucru nu interesează pe aproape nimeni. Jurnaliştii din presa scrisă intraţi în online nu se uită la aceste detalii (poate şi din cauză că nu le este familiar vocabularul…) Însă mai degrabă este vorba de puterea obişnuinţei: jurnaliştii de presă scrisă s-au obişnuit să „facă parte din eveniment” nu doar să-l redea. Jurnaliştii au devenit parte a „combinaţiilor” şi au avut impresia că „participă” la exercitarea puterii. Când presa a devenit un lux pentru adevăraţii puternici ai zilei aceştia s-au debarasat fără nici un regret de foştii „parteneri”.

New-media însă a umplut extrem de repede golul rămas. În faţa cacofoniei informaţionale care domină azi România oamenii s-au obişnuit să-şi selecteze singuri informaţiile. Statisticile Google indică faptul că interesele românilor sunt la sute de kilometri depărtare de ceea ce cred ziariştii că interesează. Pe domeniile .ro „Traian Băsescu” este căutat de 22.000 de ori pe lună (cu tendinţă de scădere) iar „bakugan” este căutat de 135.000 de ori pe lună. Pe români nu-i mai prea interesează politica…

Blog in conservare. M-am mutat la KISHINIOV.

11 păreri la “Cum trec ziariştii din print în online

  1. Pingback: Cum trec ziariştii din print în online - Ziarul toateBlogurile.ro

  2. Pingback: Esecul Rosca Stanescu. Proiect “de 3 milioane de euro” cu 1500 de unici la o luna de la lansare. Viitorul este al ziaristilor exilati online. Zoso si Piticu il bat la fund pe Nasu’. Corect? | Victor Roncea Blog

  3. Camelia

    Apropo de carti – pe scribd.com – gasesti toate minunile posibile in toate limbile pamantului. Eu insa nu cred (inca) in cartea virtuala fie ea pe iPad, laptop, samd.

    1. admin Autor articol

      Cartea virtuala cam reprezinta viitorul. Modul in care intelegem noi lectura este oarecum depasit. Ratiunea economica o sa prevaleze: nu am loc intr-o casa normala sa tin 30.000 de carti clasice. Insa le pot tine pe un hard-disk portabil care este mai mic decat o carte. Daca asa avea 30.000 de carti clasice in casa cu greu as fi in stare sa o gasesc pe cea care o vreau – in format electronic este o chestie de secunde regasirea oricarei carti. Si multe alte beneficii…

    2. neagrigore

      Stai că nu-nţeleg, viitorul cui? Viitorul literaturii? Viitorul cărţilor? Viitorul bibliotecilor particulare?

      Dacă nu eşti Eco, nici n-ai să ţii treizeci de mii de cărţi în bibliotecă.

      Oamenii nu mai cumpără cărţi pentru că nu sunt interesaţi de ele, nu pentru că n-au loc în bibliotecă.

    3. george damian Autor articol

      Chiar mă apropii de cifra de 30.000 de volume în format electronic. M-am oprit din colecţionat în momentul în care mi-am dat seama că nu voi avea timp să le citesc.
      Oamenii nu sunt interesaţi de cărţile clasice pentru că nu mai sunt obişnuiţi cu ele, nu pentru că nu ar avea nevoie de educaţie şi informaţie.

  4. eftimie

    No, e plină Românica de oameni de afaceri care au furat ceva de la stat, au vândut mai departe, şi acum se cred mari manageri. Cel mai hazliu din punctul ăsta de vedere e domnul SOV care foloseşte cuvântul business în stenograme mai mult decât l-ar folosi oameni care chiar au făcut afaceri. Serios, nimeni nu e deranjat că un gagiu care a făcut o manevră de tip „Caritas” vorbeşte de „business”?

    De ce ar fi ziariştii altfel? Ce, presa este cu mult înaintea oamenilor de afaceri? SRS e amândouă, nu trebuie să fim f. surprinşi. Ziariştii sunt f.. zilnic în gură de orice blogger, care obţine informaţiile mai repede ca el, le postează mai repede, nu e încorsetat de limbajul de lemn al agenţiilor de presă şi nici de băşinile unui patron care nu vrea ca acea ştire să nu apară. Până ia el toate deciziile astea, un zoso şi mai puţin un piticu pune ştirea şi gata.

    1. admin Autor articol

      Păi da…

      Da’ mai e şi povestea cu calificarea, că de exemplu nu ştiu cât este de calificat zoso să îşi dea cu părerea despre politica internaţională. Bloggăreala e bună, dar nu aduce nici pe departe a jurnalism. În sfârşit, e o dezbatere mai mare, n-o s-o rezolv eu în 10 rânduri.

  5. Pingback: Despre reţeaua Corect » CAPSLOCK.ro

  6. neagrigore

    Văd că despre proiectul lui Chireac şi Dumitrescu nu mai aminteşte nimeni nimic, din păcate, încă două trei proiecte din ăstea şi o să înveţe toată lumea franceză şi engleză de pe siteurile de ştiri externe …
    Greşeala, în opinia mea, este în comunicatele de lansare, dacă ar începe cu aşteptări mai mici, poate s-ar lega ceva.

  7. munteanu

    Presa scrisa nu va pieri niciodata, dimpotriva, urmeaza o contrareactia a printului, pentru ca pontentialul economic al afacerii este acum foarte mare. Pe la jumatatea secolului XX, cand a aparut televizorul, s-a spus ca era cartilor a apus. Nu a apus, s-a reasezat, cei care citeau carti inainte de televiziune au continuat sa citeasca. Porcentul lor nu s-a diminuat, dimpotriva, a crescut.
    Pe de alta parte, tendinta de trecere pe virtual este, in mod evident, fortata. Aici trebuie sa subliniez ca textul publicat pe Internet este mai usor de cenzurat decat cel de pe hartie – de aici incolo mi se face un fel de scarba amestecata cu parere de rau.

Comentariile nu sunt permise.