Blog in conservare. M-am mutat la KISHINIOV.

Jurnalism anti-creştin. Falsa problemă „Gigi Becali pictat în biserică”

La recensământul din 2002 s-au declarat în afara religiei 0,13% din populaţia României. Puţin bezbojnici la o primă vedere. Însă mai toţi în poziţii care le permit să îşi propage ideile. Mulţi, foarte mulţi în presă. Altfel nu îmi pot explica avalanşa de articole anti-biserică. De preferat anti biserica ortodoxă. Cel mai recent exemplu: articolul „România, ţara tuturor sfinţilor” semnat de Marian Sultănoiu în Gândul.

La o primă vedere un articol curat, scris după toate canoanele jurnalismului corect. Avem poziţii din toate părţile: şi ce zice BOR, şi ce zic preoţii, şi ce zic personajele principale. Ideea de bază: în bisericile ortodoxe construite de curând apar tot felul de personaje contemporane. Marian Sultănoiu scrie aşa:

Omul sfinţeşte locul, spune o vorbă din bătrâni. Ceea ce nu exclude şi reversul: anume că locul „sfinţeşte” omul. Iar cel mai bun loc de „sfinţire” a mireanului, pe nepusă masă, este peretele bisericii. Biserica, o instituţie mereu mai îngăduitoare şi mai laxă cu propriile-i canoane şi tradiţii. Politicieni şi oameni de afaceri apar, fără prejudecăţi, ca răsplată pentru banii miluitori, pe pereţii lăcaşelor de cult, drept personaje ale picturilor votive. Dacă pe unii canoanele îi acceptă, pe alţii doar potenţa financiară îi ajută să „urce” între sfinţi.

Frumos… Marian Sultănoiu aruncă primul cu piatra „Biserica, o instituţie mereu mai îngăduitoare şi mai laxă cu propriile-i canoane şi tradiţii” şi pretinde că unii ajung „între sfinţi”. Tare. Doar că jurnalistului îi lipsesc elemente de cultură generală. Ctitorii nu sunt pictaţi în bisericile ortodoxe „între sfinţi”. Nu. Au locul lor bine definit: pe peretele dinspre vest al naosului. Canonul picturii bisericeşti bizantine este unul extrem de strict şi nimeni nu şi-ar permite să „urce între sfinţi” un om în viaţă, cât ar fi el de ctitor. Nu putem avea pretenţii de la un jurnalist să cunoască dispunerea picturii bisericeşti bizantine. Dar ne puteam aştepta de la el să ştie că toţi voievozii şi boierii care au ctitorit biserici sunt pictaţi pe pereţii dinspre vest ai naosului. Mai sunt excepţii: picturi „civile” nu doar pe interiorul peretelui de vest, ci şi pe exteriorul lui sau chiar pe pereţii pronaosului. Dacă nu ar fi existat aceste picturi nu am fi ştiut cum arătau voievozii…

Sau poate că Marian Sultănoiu ştie că ctitorii au fost pictaţi pe pereţii naosului în mai toate bisericile ortodoxe româneşti, dar se face că uită, doar ca să îi iasă articolul. Minciună prin omisiune. Dar îi convine: poate arunca acuzaţia că Gigi Becali a fost suit între sfinţi şi că Biserica Ortodoxă Română îşi încalcă tradiţiile şi canoanele. O minciună cât casa. Şi regele Mihai este pictat pe pereţii unei biserici. Şi regele Carol I şi regele Carol al II lea. Toţi în naos sau pronaos, nu „între sfinţi”.

Merită Gigi Becali să fie pictat într-o biserică? În primul rând nu este împotriva canoanelor. Ctitorii de biserici au acest drept. Nu ştiu câţi dintre voi au auzit de armaşul Radu Vărzaru. În cronici este descris ca un nemernic fără pereche. Un coleg de-al meu s-a ocupat de acest personaj în lucrarea de licenţă şi îmi amintesc (poate greşit) că în biserica mănăstirii Vărzăreşti ctitorită de acest boier se găseşte un portret al lui. Gigi Becali este şi el un boier nemernic care apare pictat în bisericile pe care le-a ctitorit.

Dar să-i lăsăm pe boieri. Neagoe Basarab, ctitorul bisericii de la Curtea de Argeş, unde apare pictat în pronaos. Neagoe Basarab i-a jurat credinţă predecesorului său, Vlad cel Tânăr. Apoi a venit cu ajutor turcesc şi l-a înfrânt. Iar paşa turc l-a pus pe Neagoe Basarab să-l omoare cu mâna lui pe învinsul Vlad cel Tână sub un păr de pe dealul Văcăreştilor. Păcate a avut destule Neagoe Basarab şi a încercat să şi le spele construind biserica de la Curtea de Argeş. Iar dacă este pictat acolo nu înseamnă că „a fost ridicat între sfinţi”. Nu. Este doar ctitor.

Marian Sultănoiu se mai leagă de faptul că în bisericile ortodoxe sunt pictate imagini contemporane (Bush, Gorbaciov şi Papa Ioan Paul al II lea). Nu mai ştiu în ce biserică din Bucovina este pictată căderea Constantinopolului. Sfârşitul Războiului Rece şi căderea Constantinopolului sunt evenimente comparabile ca anvergură. Nu este nimic împotriva tradiţiei sau canoanelor să fie pictate astfel de scene în biserici.

Mai are o supărare Marian Sultănoiu că printre magii de la naşterea lui Iisus au fost pictaţi Mihai Viteazul şi Ştefan cel Mare. Aici iar este o chestiune de cultură generală: în pictura religioasă occidentală au fost strecurate sute de personaje istorice sub hainele magilor prezenţi la naşterea lui Iisus.

De fapt Marian Sultănoiu nu a scris acest articol pentru a informa. Povestea „Becali pictat în biserică” este veche de ani de zile. Nu este nimic nou. Marian Sultănoiu a reîncălzit subiectul pentru a putea scrie că „Biserica este o instituţie mereu mai îngăduitoare şi mai laxă cu propriile-i canoane şi tradiţii”. Pictarea ctitorului în biserică este permisă de canoane şi face parte din tradiţie. Doar că pe Marian Sultănoiu nu îl interesează acest lucru, el minte cu detaşare pentru a mai arunca nişte zoaie asupra bisericii.

Blog in conservare. M-am mutat la KISHINIOV.

12 păreri la “Jurnalism anti-creştin. Falsa problemă „Gigi Becali pictat în biserică”

  1. Radu

    Domnule Damian,

    Va felicit pentru articolele pe care le scrieti. Insa as vrea sa va spun si eu o vorba,ca si crestin ortodox practicant; biserica este intr-adevar prea ingaduitoare cu propriile canoane. Cununia religioasa a lui Borcea m-a indurerat si am resimtit-o ca pe o palma. conform canoanelor nu se poate oficia o cununie pentru a doua casatorie, ci doar o rugaciune.

    Apropos de alt post al dvs, va spun ca niciodata preotul meu nu taie chitante pentru slujbe (botezul baiatului, sfintirea caselor).

    Am senzatia ca societatea romana este cam ca Germania inaintea Reformei lui Luther; sunt destule motive de nemultumire fata de biserica si aparitia unei doctrine si/sau a unui personaj pot bulversa societatea…

    Daca va uitati la datele recensamintelor din 1992 si 2001 veti vedea ca doar cultele neoprotestante si islamul au crescut ca procent si numar de adepti…

  2. urbos

    Dar pe violatorul si ucigasul Stefan cel Mare tot l-au pus intre sfinti.

  3. george damian Autor articol

    @ Achilina. Mulţumesc.
    @ Radu. Nu am spus niciodată că toţi preoţii sunt perfecţi. Greşelile ar trebui îndreptate de ierarhii locului. Biserica ne reprezintă pe noi aşa cum suntem.
    @ urbos. Happy trolling to you!

  4. Lazar

    Va felicit pentru acest articol!.E nevoie ca cineva competent sa dea replica ori de cate ori neavenitii isi dau cu parerea.Exista un atac concertat si bine coordonat la adresa Bisericii de cativa ani buni,scopul e distrugerea identitatii nationale stiut fiind faptul ca existenta noastra ca neam se datoreaza in cea mai mare masura Bisericii Ortodoxe Romane.Se urmareste stergerea particularitatilor fiecarei natiuni si creierea unei mase amorfe de indivizi usor de manipulat care nu au nicio valoarea morala la care sa se raporteze.Mai trebuie mentionat si atacul orchestrat la adresa institutiei familie,care reprezinta baza unei societati ,prin incurajarea concubinajului ,a casatoriilor intre persoane de acelasi sex,a adoptie de copii de catre cuplurile homosexuale ,etc,etc.

  5. Mihai

    Nimic nu e intamplator la gandul sau in trustul pro. Doar ignorantii sau cei usor de prostit rezista acolo. Credeti-ma, stiu ca am fost acolo. Daca le vorbesti despre canoane bisericesti, traditie, etc, esti luat in deradere, trimis la Biserica, privit ca un paria.

    Asta e explicatia.

  6. Mihai

    D-le Damian, as dori sa vad si eu unde sunt mentionate Canoanele Bisericesti in Sfintele Scripturi, si unde a precizat Domnul pozitia ctitorului in poze / picturi pe pereti.

    As mai dori sa stiu de ce o biserica ce propovaduieste modestia si cumpatarea are nevoie de domuri gotice inalte de peste 100m, de turle poleite cu aur in Moscova sau de alte asezaminte somptuoase acolo unde oamenii de rand mor de foame (vezi manastirile catolice din Goa, India – Bom Jesus Church, etc), sau de o biserica de 2 milioane de euro intr-un sat reconstruit cu o investitie totala de 6 milioane.

    Credinta e in suflet, dar biserica e mult prea pe pamant.

  7. olahus

    „Sau poate că Marian Sultănoiu ştie că ctitorii au fost pictaţi pe pereţii naosului în mai toate bisericile ortodoxe româneşti, dar se face că uită, doar ca să îi iasă articolul. Minciună prin omisiune. ” corect

  8. Dr. Aurelian Stefan Chibici

    daca crestinismul si-ar fi pastrat fiinta sa Evanghelica si apostolica nu ar fi atatea polemici si gandiri contradictorii. Ceea ce trebuie sa cunoastem e, ca constitutia crestinismului e Sfanta Scriptura, de aceea Domnul nostru Isus Hristos zice: „Cerul si pamantul vor trece, dar Cuvintele Mele nu vor trece.” (Luca 21:33)
    In ce priveste inchinarea tot El zice: „Domnului Dumnezeului tau sa te inchini si numai Lui S-ai slujesti.”(Matei 4:10) Sf.Ap. Pavel zice:” S-au falit ca sunt intelepti si au inebunit si au schimbat slala Dumnezeului nemuritor, intr-o icioana care seamana cu omul muritor.” (Romani 1:22-23)
    Cu ce drept unii crestini au introdus inchinare si cererea de ajutor si ocrotire unor sfinti, (Romani 1:25) sfintii pentru noi sunt numai modele de urmat si nimic mai mult. (Evrei 13:7)
    Daca Biblia, Constitutia crestinismului combate inchinarea la sfinti, fapturi ca si noi, la prezumtivele lor chipuri, sau oseminte, cine a dat putere unor marimi omenesti sa schimbe porunca lui Dumnezeu.
    In ce priveste pomenile dat pentru cei decedati, pentru a le usura viata de dincolo sau chiar a-i scoate din iad, si aici Biblia e impotriva.cititi va rog Biblia la : Deuteronom 26: 14; Ps. 106:28;) pentru ca Domnul nostru isus Hristos zice. bogatuluyi nemilostiv in chinuri: „intre noi si intre voi este o prapaste peste care nu se maii poate trece. (Luca 16: 26) Si pe fiecare om il urmeaza faptele lui nu pomenilor celor ramasi in viata. (
    Nici canonizarile sau sanctificarile nu au dezlegare Biblica; mama sfintilor apostoli Ioan si Iacov, a cerut Domnului Isus ca in imparatia sa Domnul Isus sa-i pina pe unul din fiii ei la dreapa si pe celalat la stanga Sa, la care El raspunde: „Dar sedea la dreapta si la stanga Mea nu atarna de Mine s-o dau ci este pastrata pentru aceia pentru care a fost pregatita de tatal Meu,” (Matei 20:20-23)

  9. Dr. Aurelian Stefan Chibici

    continuare: Iar din Apocalipsa cap.14 v 10; aflam ca cei ce mor in credinta adevarata se vor odihni de osteneala lor caci faptele lor ii urmeaza.nu pomenile date de urmasi.
    Dragi crestini cititi Sfanta Scriptura si ce veti gasi in ea sa urmati, dar ceea ce Sfanta carte nu porunceste sa nu faceti, impotriva oricarui invatat zis crestin care va trinmite la traditii, pe care Domnului Isus le combate cand le zice fariseilor: „dar voi de ce calcati porunca lui Dumnezeu in folosul datinei voastre.” (Matei 15:3)

Comentariile nu sunt permise.