Blog in conservare. M-am mutat la KISHINIOV.

Starea de necesitate înlătură caracterul penal al faptei

stupid

Încă o dovadă că suntem conduşi de molii. Toată lumea se întreabă de ce nu au fost puse în funcţiune sistemele care găsesc telefoanele mobile în cazul accidentului aviatic din Munţii Apuseni. Bine, şeful ROMATSA Aleodor Frâncu declara la 18:40 „Noi avem coordonatele perfecte ale aeronavei, ştim exact unde sunt” – Mediafax, este altă poveste că aveau să mai treacă 4 ore până la găsirea victimelor.

Poliţia română ne-a explicat de ce nu s-a grăbit să identifice telefoanele supravieţuitorilor din Munţii Apuseni (via Cotidianul):

Sistemul de localizare a terminalelor GSM poate fi folosit doar în baza autorizării magistraţilor, în instrumentarea cauzelor penale, pentru localizarea terminalelor GSM folosite de principalii suspecţi de comiterea unor infracţiuni grave.

La o primă vedere nimic de zis: Poliţia română respectă legea! Nu se apucă ei să caute telefoane mobile de capul lor, fără mandat de la judecător. Doar că nimeni nu ar fi fost pedepsit dacă poliţiştii ar fi folosit sistemul de localizare al terminalelor GSM în cazul accidentului aviatic din Munţii Apuseni, pentru că:

Nu constituie infracţiune fapta prevăzută de legea penală, săvârşită în stare de necesitate.

Este în stare de necesitate acela care săvârşeşte fapta pentru a salva de la un pericol iminent şi care nu putea fi înlăturat altfel, viaţa, integritatea corporală sau sănătatea sa, a altuia sau un bun important al său ori al altuia sau un interes obştesc.

Art. 45 Cod Penal. Cel care ar fi avut sânge în el să ia o astfel de decizie ar fi fost perfect acoperit din punct de vedere legal. Plus că nu cred că ar fi avut cineva nesimţirea să-l ancheteze pentru că a reuşit să găsească victimele unui accident aviatic. Nici nu ştiu ce să zic: prostie? incompetenţă? nesimţire?

Blog in conservare. M-am mutat la KISHINIOV.

15 păreri la “Starea de necesitate înlătură caracterul penal al faptei

  1. tavi

    Mai este o varianta pe care cretinii (la propriu) din MAI nici nu s-au gindit.Sa fi telefonatdoctorului Zamfir si sa intrebe:ne dati acceptul sa va localizam? Dura 1 minut !! Presupun ca dr Zamfir nu ar fi refuzat pe motiv ca i se violeaza intimitate. Daca un om isida aceptul sa intri in casa lui, nu este violare de domiciliu Daca un om iti da voie sa ii perchezitionezi casa desi nu ai mandat, poti sa o faci pentru ca ai acceptul proprietarului. Daca un om iti davoie sa intri in contul lui de mail, iti da userul si parola, nu este nimic ilegal.
    Imbecilii, politrucii,handicapatii de la MAI nu stiau asta.
    Probabil nici nu s-au gindit sa utilizeze aparatul si acum cauta scuze

  2. Julia

    E un fapt PENAL. CRIMÄ. Dar… in tzara lui Papurä Vodä TOTUL e posibil.
    Se vor face câteva destituiri, ministrii isi vor tzine bine insurubate fundurile revärsate pe scaunele puterii si, in cele din urmä, dupä anchete la fel de eficiente ca multele cunoscute, vinovatul va fi ACARUL PÄUN

  3. Marian

    Degeaba i se lua acordul prin telefon. Nu are baza legala. Ar fi trebuit sa i se trimita un notar la fata locului, si abia pe baza actului notarial un judecator sa emita ordinul necesar 🙂

    Înca o data se exemplifica „Las-o ba ca merge si asa”, si ca guvernantii si autoritatile „competente” sunt competente doar pe hârtie si când nu sunt probleme. dar daca nu sunt probleme, atunci de ce au mai fost infiintate?

  4. MI-5

    In anul 2009 un ministru PDL a abrogat acordul de asociere a Romaniei la sistemul „Distress” – COSPAS-SARSAT.
    Toate navele si aeronavele romanesti au ramas fara sprijinul satelitar.
    Astfel ca baliza 406 MHz a avionului YR-BNP, transmitea in van semnalul de alarmare, ne-fiind conectata la sistem.

    tov. oprea cu 4 stele sustine ca a intrebat la Moscova despre acest semnal dar nu a primit raspuns, sustinand apoi ca baliza n-ar fi functionat…!

    Centrul MCC de la Moscova nu putea raspunde pentru-ca Romania nu mai ava acces in sistemul lor regional!

    Toate navele si aeronavele romanesti sunt dotate cu sistemee ELT sau EPIRB, dar degeaba. In caz de accident nu le monitorizeaza nimeni.
    De altfel, asa se explica si lipsa centrului local (Romania) pentru alarmarea venita din sistemul satelitar COSPAS-SARSAT.

    Cum se catalogheaza fapta acelui ministru PDL conform Codului Penal?

  5. Julia

    Când vor exista specialisti in TOATE BRANSELE, nu doar AGRAMATI politicieni?
    Pânä si Presedintele unei Uniuni a Scriitorilor – regionale, nu are liceul ci doar 7 clase si o scoalä tehnicä de 3 ani – calificare TEHNICIAN hidrotehnic. Un PION AL CULTURII
    Credeam cä am depäsit perioada tristä a prolecultismului, dar e totusi in floare
    Câti parlamentari au o facultate? Si dacä o au e fäcutä PE BUNE?
    Când scoala, cultura, pregätirea de specialitate este ignoratä de SUCCESURILE POLITICE, unde credeti cä se va mai ajunge?
    Multimea trage – politicienii câstigä
    Spre laudă deşartă
    Mulţi zic: noi am lucrat,
    Când ei lucrează-n faptă,
    Ca musca la arat.

  6. Marian

    Atunci când acum vreo 10 ani si ceva niste senatori au facut plângere oficiala ca sunt urmariti prin celular (fiind vorba de noul serviciu de localizare al lui Connex), am râs cu toti de ce prosti sunt cei care ne conduc. Nu mai râsesem asa de la Severin si apa lui poluata cu hidrogen. Am râs pentru ca nu a murit nimeni. Nici de râs, nici de frica (de a fi urmarit).
    Acum acele seminte au rodit. Politia spune ca nu ar fi avut dreptul sa ceara lovalizarea decât daca erau urmariti general. Pai de ce n-a sunat aviatia sa spuna ca avionul a fost furat de Iovan ca sa treaca fraudulos granita si sa-l dea în urmarire generala? Umor negru, pentru ca asta mai avem…

  7. danny

    daca ar fi existat cineva destept la 112, le cerea la unu din cei implicati in accident sa ii trimita un sms/email cu coordonatele lor folosind google maps pentru ca toti aveau telfoane inteligente (adica aveau gps si internet) si ii salvau in maxim 30 de minute, dar cand toti din tara asta sunt atehnici …

  8. Judex

    După cîte am înţeles, la început ei erau siguri că au coordonatele precise ale aparatului prăbuşit în baza discuţiilor cu doctorul Zamfir. După care am înţeles că telefonul pe care se vorbise pînă atunci, îşi epuizase bateria, deci nu mai avea semnal pentru a ţine legătura cu releul din apropiere. Dacă ar fi încercat cineva să repereze poziţia telefonului prin GPS sau alt sistem, trebuia ca telefonul să aibă semnal. Cît timp a mai emis semnal telefonul dr. Zamfir după prăbuşirea avionului? Aceasta-i întrebarea.

  9. Donkeypapuas

    @judex

    Localnicul din Horea care i-a găsit cu grupul său ajunsese acasă la ora 19 (la trei ore şi ceva după prăbuşire), a aflat de la soţia despre căutări şi, prin intermediul 112, a intrat în contac cu doctorul Zamfir LA TELEFON. Acesta i-a dat câteva indicii referitoare la împrejurimi.
    Mai este ceva: putem presupune existenţa a ŞAPTE telefoane în posesia celor prăbuşiţi. Cel puţin şapte. Greu de crezut că au rămas toate şapte fără baterie.

  10. Marian

    Eu am aflat de aceasta tragedie la doua zile dupa ce s-a petrecut. L-am rata deci pe Ponta dând indicatii de la B1, asa, ca la revolutie (sa intre armata în cazarmi).
    Am prins si câteva emisiuni de comentarii, presarate cu secvente din „filmul tragediei”.

    Eu am înteles ca s-a întâmplat asa:
    1. avionul a decolat la 13:30 si urma sa ajunga la 16:30 la Oradea.
    2. la 15:35 se pare ca a fost ultima convorbire cu pilotul printr-un „releu” al altei aeronave. Deja asta trebuia sa aprinda un beculet rosu la Romatsa, si sa oblige pilotul sa se întoarca la Sibiu.
    3. avionul s-a prabusit cândva între 15:50 si 15:55
    4. primul apel GSM 16:01, dar nu la 112, ci la tatal copilotului.
    Al doilea tot nu la 112, ci la un coleg doctor, care l-a sunat pe Arafat aflat în strainatate. Primul semn ca victimele nu se bazau pe oficialitati ci pe relatii
    5. primele coordonate sunt trimise la IGSU la 16:06.
    6. cei de la 112 au redirectionat apelul catre ISU Cluj. Care au mai primit si un SMS de la Arafat.

    De la aceasta ora, a început haosul. STS furnizeaza o arie de cautare imensa pentru munti si refuza sa dea coordonatele mai precise (ulterior a sustinut ca precizia a mers pâna la 1km)
    7. Elicopterul SMURD s-a întors din drum, dupa ce a cautat în zadar în alta zona decât cea indicata de primul telefon, si care a fost corecta.
    8. 112(STS) a tot încercat sa afle coordonatele din celularele medicilor, asta timp de câteva ore, în loc sa le explice pas cu pas cum sa le obtina – erau doar medici, nu calculatoristi.
    9. Aproape dupa o ora si jumatate televiziunile afla vestea si încep s-o publice.

    O alta brambureala începe, tot ca la revolutie. Toata lumea da indicatii si schimba pareri, autoritatile sunt blocate de incompetenta, ineficienta si birocratie, si în plus vin tot felul de ordine, de la diversi „factori de decizie”. Panica lipsei de timp începe sa se vada. Echipele de salvare sunt trimise aiurea, numai sa fie trimise.

    televiziunile au avut însa si un rol pozitiv. Satenii s-au adunat si au format echipe, care au plecat majoritatea pe drumul cel bun, de pe la ora 18:00. Deja cei doi decedasera la acea ora.

    Încep si primele stiri fals pozitive.
    10. 19:20 – „salvamontistii au ajuns la locul avionului si au gasit cele 7 victime în viata carora le dau primul ajutor”
    Tot pe atunci plecau, în sfârsit, si ambulantele SMURD.
    11. juma de ora mai târziu înca bâjbâiau prin padure, victimele fiind localizate „teoretic”
    12. 20:15 IGU cere reconfirmarea coordonatelor.
    13. o ora mai târziu, 21:13, Argentin Todea, a gasit epava si supravietuitorii. Le-a dat coordonatele exacte – adica pe întelesul lor.

    Tragedia nu s-a terminat. Ranitii sunt adusi pâna la ambulante cu ajutorul clubului offroad. Abia aproape de 12 noapte sunt începute procedurile medicale de „revitalizare” ale supravietuitorilor.

    Stirile fals pozitive continua: „Cele 7 victime sunt recuperate, doar o fata e într-o stare mai grava”.

    În concluzie – autoritatile au bâjbâit, populatia a rezolvat cazul, victimele au iesit de papagal ca nu stiu dreaq sa foloseasca un smartphone.

    Iar cum dupa razboi se aduna vitejii, au început a apare tot soiul de „specialisti” (asa ca si mine 🙂 ) sa-si dea cu parerea. Un lucru bun a fost însa si faptul ca unele emisiuni au început sa le explice oamenilor cum sa foloseasca smartphonul în acest sens.

  11. Coltoiu

    Degeaba. Maiestătii sale Poporului îi place să fie mintit si condus de astfel de mincinosi si ticălosi. Poporul i-a ales pe acesti ticălosi!

  12. paul

    Daca vreti sa aflati cum se face localizarea la 112 , luati decizia ANCOM 1023/ 2008 publicata in Monitorul Oficial 734/ 30.10.2008 si cititi Capitolul III. Veti vedea detaliile tehnice precum si cine si ce are de facut in acest caz. Altfel zilele acestea s-a vorbit si mult si degeaba… si s-a ponegrit cine nu merita

  13. Marian

    Problema nu este numai localizarea prin 112.
    Problema este ca în cazul lor se putea face o triangulare, cunoscându-se cele 2 celule (am înteles ca au fost 2 operatori mobili) e drept apropiate între ele, traseul avionului (culoarul de zbor), baliza 406MHz chiar daca nu era afiliata sistemelor – prin goniometrie, asa cum erau depistate „piratii radio”, coordonatele trimise de pe smartphone si indicatiile date de supravieturitori.

    De asemenea, problematica este conduita ROMATSA (care putea anticipa catastrofa, desi la mansa era Iovan). Apoi implicarea unor factori de decizie care nu aveau voie sa decida (premier, purtatori de cuvânt etc.) si neimplicarea factorilor de decizie care trebuiau sa o faca.
    Am citit si OUG 88/01 si L481/04 si HG741/08.
    ROMATSA e subordonata totusi comitetului ministerial, cel care prin vocea lui Ponta a întors din drum salvamontistii aflati foarte aproape de epava prin vocea televizata a lui Ponta, întârziind cu aproape 2 ore gasirea lor.

    Avertismentul dat de George este valabil: sa ne bazam pe forte proprii, pentru ca autoritatile nu resusesc sa faca fata stresului situatiilor de urgenta – vezi si zapezile de mai ieri.

Comentariile nu sunt permise.